Testy Škoda Auto

Test Škoda Octavia 2,0 TDI 4×4 – Jednu do každé rodiny!

O faceliftované Octavii třetí generace se toho napsalo již mnoho. I zde na autazive.cz jsme okusili verzi Scout s pohonem všech kol a vyšší světlou výškou či ostrou verzi RS v praktickém provedení combi. O designových změnách jsme se tak bavili již v předešlých článcích, čím je tedy již třetí Octavia v testu tak zajímavá? Tuto volbu jsem udělal z jednoho, prostého důvodu. Mám rád praktická auta, která se nebojí rodiny, zavazadel ale zároveň umí nabídnout zážitek z jízdy. Poměrně nenápadná Octavia totiž pod kapotou ukrývá vrchol nabídky turbo-dieselů v podobě dvoulitrového TDI s maximálním výkonem 135 kilowatt a maximálním točivým momentem 380 Nm. V kombinaci se sedmistupňovým DSG a pohonem všech kol dokáže nabídnout jak komfortní svezení, tak i trochu zadovádění.

Design
O designu faceliftu třetí generace se toho napsalo už opravdu mnoho, rozporuplná příď se čtveřicí světlometů někoho nenechá spát, druzí ji přikládají zásluhu na originalitě. Mě osobně nevadí, má na to však vliv, že všechny tři Octavie měly LED světlomety s LEDkovým světelným podpisem. V nižších výbavách už čtveřice světlometů tak dobře nevypadá. Každopádně v této výbavě, tedy konkrétně „Style”, je příď vozu více než pohledná a originalitě vozu to velmi pomáhá. Stejně tak na zádi vozu se mi moc líbí TOP LED světla, která nabízejí opravdu hezký světelný podpis písmena „C”. Jak již bylo zmíněno, pod kapotou pracuje vrchol nabídky, který můžete mít i v případě volby ostré varianty RS. Právě tento fakt, se mi na testované Octavii líbí. Svým vzhledem neprovokuje jako odvážnější RS, přesto drobnými detaily dává najevo svoji sílu pod kapotou. Na karoserii si tak můžeme povšimnout drobného spoileru na pátých dveří, černá kola z lehké slitiny o velikosti 17″ taktéž neuniknou pozornosti. V zimě však z dálky působí jako by byl vůz pouze na „plecháčích”. Z profilu je Octavia možná až příliš strohá. Velké plochy dveří rozbíjí alespoň prolisy v dolní části či chromová lišta na spodní straně oken. Při pohledu na bok karoserie si taktéž člověk uvědomí, jak je Octavia ve výsledku velké vozidlo. Celková délka se zastavila na hodnotě 4.670 milimetrů, což je o 27 milimetrů méně nežli v případě Kodiaqa, ale o téměř 30 centimetrů více nežli u SUV Karoq. V případě rozvoru se Octavia může pochlubit hodnotou 2.686 milimetrů, to na Kodiaqa se již Octavia nemůže dotahovat, Karoqa však v tomto ohledu opět poráží celkem o 5 centimetrů. Porovnání s Karoqem udávám jen z důvodu, že pokud má Octavia pohon všech kol, umí toho pro rodinu udělat mnohem více nežli módní SUV. Na druhou stranu Karoq nabízí více stylu, pohodlnější nastupování a lepší prostupnost terénem. Pokud bych měl zhodnotit celkový design Octavie, asi bych začal tím, že designu nejvíce škodí fakt, že Octavia je nejprodávanější vůz na českém trhu. Z toho vyplývá, že jí každý bere za jakousi samozřejmost provozu. Často je polepena všemožnými firemními logy, u taxislužeb taktéž Octavia nachází velké uplatnění, a tak občas Octavia ztrácí na atraktivitě. Přesto je Octavia designově velmi dobře střižená, karoserie jasně dává najevo svůj záměr stát se prostorným společníkem. Každý si v ní ale dokáže najít kousek sportovního charakteru díky zádi liftbacku.


Interiér
Na palubě Octavie panuje velmi obdobná situace jako v případě exteriéru. Nikdo se asi neposadí na zadek z klasické koncepce palubní desky, přesto v sobě skrývá řadu pozitiv. Pokud se ale budeme bavit v rovině designu, palubní deska může v nižších výbavách působit až příliš stroze a bez nápadu. V případě výbavového stupně „Style” je situace podstatně odlišná. Byť vrcholem tato výbava není, jelikož je postavena pod výbavový stupeň LaurinaKlement, nabízí opravdu bohatou a především komfortní výbavu. Pokud chcete vylepšit vzhled palubní desky, určitě nejvíce pomáhá dotyková obrazovka na středovém panelu. Standardem výbavy „Style” je infotainment Bolero s osmi palcovou dotykovou obrazovkou. V případě testovaného kousku jsme měli k dispozici příplatkový systém Amundssen ( + 11.300 Kč) o stejné úhlopříčce displeje ale s rozdílem přítomnosti navigačního systému. V tento okamžik se palubní deska rázem stává podstatně hodnotnější. Navíc multimediální systém Amundsen doopravdy velmi dobře funguje. Odezva na jednotlivé příkazy je okamžitá, potěší i velké dotykové plochy jednotlivých písmen při zadávaní cílové destinace. V některých konkurenčních modelech jsou písmena tak titěrná, že je za jízdy není možné trefit. Jelikož  interiér jsme podrobněji zkoumali u předešlých Octavií, hledal jsem drobnosti, které často nebývají až tak zmiňovány. Například hlasové ovládání infotainmentu doopravdy funguje, občas se totiž můžete setkat s tím, že vůz tímto prvkem výbavy disponuje, jeho funkčnost je však naprosto tristní. Zde v Octavii není problém vytočit číslo, zadat cílovou destinaci. Jen není dobré být až příliš konkrétní. V případě zadávání města funguje bezproblémově, stejně tak při hledání dobře vyslovitelných ulic. Pokud je název ulice složitější, hlasové ovládání je spíše na obtíž. Co mě na Octavii velmi těší je řidičova zóna. Vše je ergonomicky dokonalé, posez za volantem naleznete v mžiku, a tak vlastně nemám snad jediné výhrady. Ke komfortnímu posezu velkou měrou dopomáhají naprosto perfektní sedadla. Ta kromě elektrického nastavení nabízejí vyhřívání, které v aktuálních mrazech doopravdy oceníte. V zatáčkách tělo drží díky dostatečnému bočnímu vedení a sedáku, který podpírá stehna i delším řidičům. Na zadních sedadlech je atmosféra více než pohodová. Velkou zásluhu na tom má hodnota rozvoru (2.686 mm). Pohodlně se zde tak usadí i tři dospělé osoby, prostřednímu však bude vadit středový tubus. Pokud na sedadlech druhé řady budou cestovat dva dospělí nebo děti, o prostor zde nebude nouze. Sám za sebe jsem se usadil s naprostým komfortem. Před koleny mi zbývá i při mých 180 centimetrech prostor k dobru. Rodiny s dětmi mohou využít systému Isofix pro bezpečné uchycení dvou dětských autosedaček na krajních sedadlech. Z výbavy zde v zadní části nechybí možnost propojení chytrého zařízení skrze USB porty či elektricky stahovatelná okénka.

Zavazadelník
Ve schopnosti převést co největší počet zavazadel, byla Octavia vždy velmi schopná. Nic se nemění ani v případě aktuálního provedení. Verze liftback nabízí pouze o dvacet litrů méně nežli karosářská varianta Combi, konkrétně se bavíme o 590 litrech v základním uspořádání. V případě sklopení sedadel druhé řady, jenž jsou dělena v poměru 60:40, se objem navýší až na maximálních 1.084 litrů. V tomto ohledu dokonce testovaný liftback poráží Combi o 34 litrů. Jedna věc jsou čísla, druhá věc je praktičnost. I v tomto směru se Octavia profiluje jako ideální parťák pro celou rodinu. Nakládací hrana by sice mohla být o trochu níže, oproti současným SUVéčkům je to však v pořádku. Při vykládání těžších předmětů se musí počítat s hranou zavazadelníku, která vykládku trochu komplikuje. Ani Octavia samozřejmě nesmí být ochuzena o řadu chytrých vychytávek. Nechybí tak oboustranná vana zavazadelníku, síťový program či možnost sklopení sedadel za pomocí páček. Pod ložnou plochou se navíc nachází rezerva. Octavia tak v tomto směru žehlí většinu nedokonalosti z předchozích kapitol.


Jízda
Jak již bylo zmíněno výše, pod kapotou pracuje vrchol nabídky základní Octavie z pohledu nabídky dieselů. Jedná se tak konkrétně o naftový čtyřválcový agregát 2,0 TDI s maximálním výkonem 135 kilowatt a točivým momentem dosahující hodnoty 380 Nm. Jednotka pracuje ve spojení s automatickou převodovkou DSG o sedmi rychlostních stupních a pohonem všech kol. Z dalších technických parametrů mohu zmínit zrychlení z nuly na sto za 7,1 vteřiny a maximální rychlost, která se zastaví na hodnotě 230 kilometrů za hodinu. Z mého pohledu naprosto zasloužená motorizace pro tak podstatný model automobilky. Celý týden jsem si užíval agilnost a chuť jít za plynem již od nízkých otáček. Sportovnost zde nehledejme, každopádně dynamiku a hravost dozajista. V ruce držíte obyčejný kůží obšitý volant, ne sportovní jako v RS. Z reproduktorů jde pouze čistý zvuk oblíbené hudby, kýčovitý zvuk motoru se zde naštěstí neodehrává. Oproti verzi RS vás tak těší, že si vůz na nic nehraje, přesto slušně jede. Jelikož máme na palubě řadu příplatkových položek, nechybí DCC adaptivní podvozek a možnost volby jízdního stylu. Zážitek z dynamické jízdy tak můžete umocnit aktivací režimu Sport. Častěji však budete v režimu Comfort či Normal. Zde totiž Octavia nabízí daleko příjemnější nastavení podvozku. Funkčnost adaptivního podvozku mě možná až tak nepřesvědčila jako v dřívěji testovaném Superbu, nicméně v režimu Comfort je podvozek o poznání poddajnější. V tomto režimu tak budete trávit asi nejvíce času, jelikož i pro poklidnější styl jízdy funguje sedmistupňové DSG asi nejlépe. V režimu Sport občas zapomene řadit vyšší rychlostní stupeň a drží otáčky motoru až zbytečně vysoko. Naopak v režimu Eco drtí otáčky tak nízko, že kromě volantu a palubní desky budete vibrovat i vy jako řidič. Pokud se však budeme bavit o přeřazení rychlostních stupňů, oceňuji především hladký chod. Celkově je řízení a pocit za volantem střižen více do komfortu nežli do sportovního stylu. Odezva od kol je právě adekvátnější komfortnímu stylu nežli tomu dynamickému. To však neznamená, že řidič nemá zpětnou vazbu od kol. Mnohem více však oceníte poses za volantem a dokonalou ergonomii řidičovy zóny. Během týdne jsem s Octavií navštívil dálnice, okresní cesty všech různých kvalit i městské uličky. Výsledná spotřeba se v mrazivém počasí zastavila na hodnotě okolo sedmi litrů nafty. Výsledek to není možná kdovíjak oslnivý, nicméně každodenní mrazy si vybraly svoji daň.

Verdikt
Octavia je jedním slovem super auto. Je praktická, pohledná a kvalitně vyrobená. Chyby se na ní hledají horko těžko, především pokud sedláte vrchol nabídky. Pro většinu zájemců tak může být jednou z nevýhod poměrně odvážně nasazená cena od 874.000 Kč. Na druhou stranu máte vše, co potřebujete. Testovaná motorizace neurazí ani dynamičtěji orientovaného tatínka a zároveň neprovokuje sousedovu zvídavost. Jízdu si s ní užijete na všech typech vozovky díky adaptivnímu podvozku. Na palubu s klidem můžete naskládat celou rodinu včetně kopy zavazadel. Pokud nechcete karoserii Combi a je pro vás jednou z priorit prostornost v kombinaci se sportovním image. Liftback v podobě Octavie rozhodně není krokem vedle.

Průměrná spotřeba: 7,0 l/100 km
Cena testovaného vozu: od 874.900 Kč
Celkové hodnocení: 97%

Facebook Comments

Zanechat Odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.