Test Peugeot 308 SW 2,0 BlueHDi GT – Komfortní křižník

Nižší střední třída je z pohledu rodinných kombíků nabyta mnoha originálními kousky, a tak se výběr vozu může stát nekonečnou misí. Pokud při výběru upřednostňujeme preciznost před designem, skončíme s největší pravděpodobností v autosalonem koncernu. Když ale líbivý design předčí ostatní parametry, rozsah se podstatně rozšíří o zástupce francouzských automobilek. V posledních letech se taktéž do segmentu nižší střední třídy tlačí stále houževnatější asijská konkurence. Zástupců této třídy rozhodně není jako šafránu, a tak finální rozhodnutí můžou ovlivnit drobnosti či emoce.

Design
Právě design je jedním z aspektů, jenž nový Peugeot 308 SW řadí k těm nejúspěšnějším v daném segmentu. Oproti německé konkurenci, která leckdy může působit až sterilním dojmem, se Peugeot nebojí zahrát na city. Přední partie nové 308 ve verzi GT osloví ostře řezanými Full-LED světlomety, chromovými dekory na mřížce chladiče či dynamickým předním nárazníkem v barvě karoserie s černým dekorem a sportovně laděnou mřížkou sání s šachovnicovým vzorem evokující nádech sportovního ducha. Z profilu zaujmou mimo jiné hliníkové disky kol o velikosti 18” DIAMANT s výbrusem, jenž jsou obuta do pneu 225/40 R18. Specifikem sportovní verze jsou i hliníkové okrasné prahy dveří  kryty vnějších zpětných zrcátek v barvě černá Perla Nera či kliky dveří v barvě karoserie. Na zádi své místo našly sdružené LED světlomety či dvojice okrasných koncovek výfuku. Zde bohužel nemůžeme napsat dvojice poctivých chromových koncovek. Bohužel i v případě verze s vrcholnou motorizací se Peugeot nestyděl použít pouze záslepky s chromovým rámečkem. Každopádně kromě tohoto „trendy“ přešlapu se nová 308 od základu povedla, její design našel ideální střed mezi emocemi a konzervativností. Verze GT navíc nabízí řadu vkusných doplňků, které přidávají na hodnotě ale i pozornosti kolemjdoucích.

Interiér
Jestliže se v případě designu exteriéru vozidla designéři francouzské automobilky až tak nevyřádili, v interiéru se bezpochyby více bavili. Ihned po otevření dveří se pohledem upřete na novou koncepci palubních desek, jenž Peugeot postupně využívá u všech svých modelů. Jedná se o Peugeot i-Cockpit, který kombinuje vyvýšený digitální 3,5” sdružený přístroj a kompaktní multifunkční kožený volant. Na první pohled se jedná o designově velmi povedený koncept, který opravdu připomíná kokpit stíhacího letounu. Po usednutí zaznamenáte téměř dokonalou ergonomii řidičova pracoviště. Chvíli si však budete muset na pozměněnou koncepci zvyknout. Většinou tak ihned zvednete volant na nejvyšší pozici aby jste si připadali alespoň z části jako ve svém voze. S čitelností budíků přístrojového štítu to není až tak horké, i když v některý okamžik máte pocit, že klasické uspořádání řidičovy zóny je vlastně logičtější. Velkou pochvalu zasluhují materiály, kterými je palubní deska tvořena. Povrchová úprava a především měkčené plasty dělají své. 308 se tak rozhodně umí předvést v dobrém světle. S ergonomickým pracovištěm i-Cockpit koresponduje i natočení multimediálního navigačního systému směrem k řidiči. I díky velmi strohému středovému panelu se obrazovka navigačního systému s úhlopříčkou 9,7” přímo vyjímá a nabízí tak z pohledu řidiče ideální pozici. V ceníku je tento systém veden pod označením „Navigace 3D“ a je standardní výbavou pro verze GT Line a GT. Pro ostatní výbavové stupně je za příplatek 20.000 Kč.

Infotainment osloví hezkým grafickým zpracováním a intuitivním ovládáním, které si osvojíte během několika málo minut. Největším neduhem v případě ergonomie je ovládání klimatizace skrze dotykovou obrazovku. Na místo otočného ovladače tak musíte klikat na obrazovku. Co se týče posedu, tak zde není co vytknout. Červeně prošívaná sedadla, jenž kombinují čalounění koženky & alcantary, nabízejí příjemný posed i na dlouhé cesty. Potěší i velkorysé boční vedení, které dokáže tělo podržet při dynamičtějším jízdním stylu. Sedadla nabízejí vyhřívání, nastavení je však pouze manuální. Hodnotně zrovna nepůsobí loketní opěrka, která vypadá, že byla dokoupena ve výprodeji a namontována ne zrovna zručným dělníkem. Každopádně svoji úlohu splňuje a reputaci si vylepšuje alespoň možností výškového nastavení. V testovaném kousku nechybí řada komfortních prvků výbavy. Mohu zmínit automatickou dvouzónovou klimatizaci, panoramatické střešní okno, tempomat a omezovač rychlosti, systém rozpoznání dopravního značení, zadní parkovací kameru či navigační systém. Ve druhé řadě sedadel není zrovna prostoru na rozdávání, ale i při svých 180 centimetrech jsem se komfortně usadil. Zadní cestující mají díky panoramatickému oknu, opravdu nádherný výhled z vozidla. Pro rodiny s dětmi nechybí bezpečnostní úchyty ISOFIX pro upevnění dětské sedačky na krajních sedadlech.

Zavazadelník
Při výběru rodinného combi nižší střední třídy hraje velkou roli velikost zavazadelníku. V tomto ohledu je Peugeot 308 vstřícným pomocníkem, jenž dokáže pojmout nezměrné množství zavazadel. V základním uspořádáním nabízí objem o velikosti 660 litrů, po sklopení sedadel, jenž jsou dělena v poměru 60:40, vznikne prostor o maximálním objemu 1.515 litru. Pokud bychom měřili dle norem metody VDA, maximální objem je až 1.775 litrů (počítáno ke stropu vozidla). Pod ložnou plochou nalezneme rezervní dojezdové kolo, po bocích zavazadelníku pak přihrádky na odložení drobností. Postrádal jsem zde však jakýkoliv háček na tašku. Výhodou je bezesporu rovná ložná plocha, ale i nižší nakládací hrana, která umožňuje snažší nakládaní těžších zavazadel.

Jízda
Pod kapotou testované 308 SW GT pracuje vrchol nabídky v případě naftových agregátů. Verze GT má oproti ostatním výhradu v podobě dvoulitrového agregátu BlueHDi produkujícího maximální výkon 180 koňských sil. Naftové 2,0 BlueHDi však netvoří nejvýkonnější jednotku z celé nabídky. Přes hranici 200 koňských sil se jako jediná podívá benzínová jednotka 1,6 PureTech s výkonem 225 koní. Obě jednotky mají společnou automatickou osmistupňovou převodovku a samozřejmě pohon pouze přední nápravy. Zpět však k naftovému srdci pracujícímu v testovaném kousku. Maximální výkon 130 kilowatt je dostupný při 3.750 otáčkách za minutu, točivý moment pak dosahuje hodnoty 400 Nm při 2.000 otáčkách. Maximální rychlost činí 223 kilometrů za hodinu. Z nuly na sto akceleruje za 8,4 vteřiny a jeden kilometr s pevným startem zvládne těsně pod 30 vteřin, přesně 29,2 vteřiny. Konec číslům, v praxi vám ani nepřijde, že pod kapotou pracuje 180 koní. Od verze GT bych očekával trochu dynamičtější projev, ten se vám bezesporu dostane od benzínové 1,6 PureTech. Každopádně vůbec nelituji přítomnosti naftové jednotky, právě naopak. Už z názvu recenze bych rád poukázal na výborné jízdní vlastnosti a projev jednotky při dlouhých cestách napříč republikou či celou Evropou, pokud vám jsou hranice příliš těsné. Byť naftová

jednotka ke sportovnosti verze GT mnoho nepřidává, o stádu koní pod kapotou rozhodně budete vědět při jízdě po dálnicích. Mohutný nástup dvoulitrového agregátu doprovází až možná kýčovitý zvuk z reproduktorů, který trochu maskuje těžkopádnější akcelerace. Na okreskách dokáže namísto sportovních výkonů oslovit příjemnou spotřebou, která se v průběhu testu pohybovala okolo 6,4 litru na sto kilometrů. Osmistupňová automatická převodovka pracovala po celou dobu bez větších nedostatků, při deaktivovaném režimu sport však někdy až nelogicky pozdě řadí. Typicky při výjezdu z křižovatky jsem se sekával s neochotou řadit vyšší rychlostní stupeň. Jednotka začne točit zbytečně vysoké otáčky a až po několika vteřinách konečně přeřadí. V režimu sport mě převodovka touto neochotou naštěstí netrápila. Součástí verze GT je Driver Sport Pack: Charakteristická akustika motoru, specifické nastavení posilovače řízení a pedálu plynu, specifické podsvětlení sdruženého přístroje s vizualizací dynamických jízdních informací. Dále nechybí ani snížený sportovní podvozek. Vrchol nabídky tak není pouze o líbivějším vzhledu a plaketkám odkazující na sportovního ducha. Specifické nastavení posilovače řízení má za následek tužší chod a z toho plynoucí lepší odezvu na chování vozu v zatáčkách. Snížený sportovní podvozek pak dokáže lépe zvládat dynamičtější styl jízdy. Bohužel však následně nedokáže utlumit veškeré nerovnosti na vozovce. Rozhodně podvozek není až tak tvrdý, že by jízda na horších komunikacích byla nekomfortní. Plavnou jízdu však občas naruší tvrdý doraz tlumičů a s tím související nepříjemné zvuky prostupující až do interiéru vozidla. Pokud však nejezdíte pouze na nekvalitních komunikacích, 308 dokáže oslovit velmi příjemným nastavením podvozku. Je to takový kompromis mezi částečnou sportovností a lehkou plavností, která k francouzským zástupcům bezesporu léta pasuje. Velmi potěší příjemná ovladatelnost a pokud se nebavíme o režimu sport, osloví až sametově lehké řízení.

Verdikt
Peugeot 308 SW  je od základu povedené kombi nižší střední třídy, dokáže zaujmout svým designem ale i netypicky řešeným interiérem v podobě i-Cockpitu. Co se týče verze GT, tak můžete očekávat posun designu ještě o laťku výše. Drobné retuše stojí za celkově peprnějším vzhledem a jistým postojem i v boji proti houževnaté konkurenci. Spojení verze GT s naftovým agregátem 2,0 BluHDi dává smysl při dlouhých cestách, každodenní štrekách mezi městy a víkendových vyjížďkách na chatu v horách. V tento okamžik budete za přítomnost silného dvoulitru naprosto vděčni. Pokud chcete více zábavy, sáhněte po benzínové šestnáctistovce s výkonem 225 koňských sil. Po týdenním testu jsem byl s 308 naprosto spokojený a věřím, že mnoho rodin s dětmi ocení přednosti v oblasti praktičnosti, zavazadelníku a komfortního interiéru.

Průměrná spotřeba 6,4 l/100 km

Cena testovaného vozu:  782.000 Kč

Celkové hodnocení: 90%